Kuifje, de covers

door rogerklaassen

door Roger Klaassen (met dank aan Samy Herskowicz)

Voor wie een exotische vakantie wil combineren met liefde voor Kuifje hebben we een tip: op 27 mei is er een seminar over de Kuifje-omslagen in Brasilia. U bent dan te gast bij dr. Bruno Porto van de Universiteit van Brasilia.

Google Translate heeft me geholpen om de volgende informatie uit de Portugese tekst te halen.

In het kader van een doorlopende studie naar de grafische aspecten van strips, heeft Bruno Porto de omslagtekeningen van de Kuifje-albums bestudeerd. Hem en zijn collega Ricardo Cunha Lima is opgevallen dat Hergé het gezicht van de hoofdrolspeler vier keer niet afbeeldt op een omslagtekening: zou daar wat achter zitten? In een andere studie van Bruno Porto, in samenwerking met André Valente, die besproken wordt op het seminar, zal het gaan om de verschillen tussen de keurige getekende omslagen van de albums en de twee afwijkende covers (die van Sovjets en Alfakunst). Ik hoop dat die laatste studie wat oplevert, want de redenen dat die twee covers afwijken lijken mij heel simpel te verklaren…

Ik heb zelf een heel andere vraag over een Kuifje-cover, die ik al eens mocht stellen aan de archivaris van de Studios/Fondation Hergé – die had er toen geen antwoord op. Het gaat om de cover van ‘De Scepter van Ottokar’. In het album draagt Kuifje een overhemd met stropdas. Op de cover staat hij echter met zijn bekende blauwe trui en wit boordje – op oudere covers (ik heb een exemplaar uit de jaren 70) is de trui zelfs wit gelaten. Hoe kan het dat deze duidelijke vergissing nooit is hersteld door Hergé? Hij heeft wel albums om mindere redenen aangepast/gecorrigeerd. Maar goed, ik zal er mee moeten leven dat sommige vragen onbeantwoord blijven…

Leuk detail: volgens de biografische informatie blijkt Bruno Porto in Nederland te wonen. Wie weet kan hij zijn studies eens komen toelichten bij het Hergé Genootschap.

Meer info (in het Portugees): klik hier.

Ook leuk voor jou?